En bransch i förändring
Det händer mycket på Familjens Jurist just nu. Och det beror inte enbart på att vi i rask takt är på väg ut ur en minst sagt orolig pandemiperiod. Marknaden för kvalificerad juridisk rådgivning var under förändring redan innan pandemin och vi har, precis som många andra branscher, sett nya önskemål och behov som driver på digitaliseringstakten.
Faktum är att vår bransch varit sena in i digitaliseringen. Den enklaste förklaringen till detta är att vi jobbar i en förtroendebransch där det personliga mötet mellan rådgivare och kund är extremt viktigt. Detta är jag naturligtvis inte den första branschförespråkaren att hävda. Bankerna sa länge samma sak och delar av vården är nog fortfarande lite i chocktillstånd över att vårdapparna på så kort tid förändrat vår syn på läkarbesök. Vi befinner oss nu, precis som de andra branscherna, i en intensiv förändringsperiod.
Man kan också invända att juridiken är komplex. Att det inte är möjligt att göra lösningar som automatiserar juristernas jobb. Det stämmer absolut för svåra ärenden, men är långt ifrån sant när det gäller enklare, mer eller mindre standardiserat och formstyrt juridiskt arbete.
Det saknas heller inte försök att såväl automatisera som att i allt högre grad digitalisera vår bransch. Men det känns som att det går långsamt. Många tycks mena att det är ett tecken på att kunderna inte är redo än. Men kan det i stället handla om att vi som är verksamma i branschen inte riktigt vill släppa taget om det invanda och säkra? Varför ändra ett vinnande koncept liksom?
Nej, kunderna är vara redo. Och vi som bransch måste börja anpassa oss mot en ny verklighet och vardag där kunderna ställer nya krav, har nya önskemål och inte minst andra förväntningar än tidigare.
Vi har mycket spännande på gång för att möta upp mot det vi tror (och vet) är framtiden för vår bransch. Ett litet, men viktigt, steg på den resan är livspusslet.se. En tjänst där vi snabbt, enkelt och effektivt kan visa såväl våra kunder som partners hur magi kan uppstå när företag samarbetar. När vi gemensamt samlar tjänster, produkter och lösningar som kunderna efterfrågar, ofta och gärna i kombination med varandra.
Att Livspusslet fyller ett hål på marknaden vet vi redan. Men vi vet också att detta bara är början. Och vi är så glada att vi har fått så många partners och vänner i vårt nätverk och ekosystem runt kunderna redan från början av resan. För även om vi vet att vår omvärld, och vi med den, förändras i rasande takt kommer förändringen heller aldrig att vara eller kännas så långsam som just nu.