"Ingen återbetalning för resor under coronaviruspandemin?"
- Oscar Coronel, jurist Familjens Jurist
Resenärer i hela världen har haft stora problem med att återfå sina pengar för inställda flygningar eller för paketresor där paketresearrangören gått i konkurs eller försatts i rekonstruktion.
Även om situationen kan vara svår och kräva att du som enskild konsument har både tålamod och energi att driva frågan, finns det flera åtgärder du som konsument kan vidta för att öka dina chanser att få tillbaka dina pengar. Här går vi igenom några av dem.
Har du frågor om konsumenträtt? Läs mer och boka tid med en jurist här.
Om flygresan ställs in
Om ett flyg ställs in har du som passagerare enligt EU-lagstiftning rätt att få återbetalning av biljettpriset inom sju dagar. Under coronaviruspandemin har dock väldigt få flygbolag återbetalat biljettpriset i tid, och vissa passagerare har fått vänta i upp till ett år, om de fått återbetalt överhuvudtaget. Om du själv vill kan du också acceptera att få resevouchers eller liknande, men du har ingen skyldighet att acceptera annat än återbetalning i pengar.
Om du betalat flygresan med kreditkort, har du som konsument dock rätt enligt lag att vända dig direkt till kreditgivaren med ditt krav på återbetalning. Detta kallas invändningsrätt. Du kan därför skriva till kreditgivaren och förklara att du vill ha biljettpriset återbetalt med hänvisning till invändningsrätten. Om kreditgivaren inte går med på ditt krav kan du anmäla tvisten till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för en kostnadsfri prövning.
Om du inte betalat resan med kreditkort kan du istället, om flygbolaget inte återbetalar dig, vända dig direkt till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).
Om paketresearrangören går i konkurs
Alla arrangörer av paketresor har en skyldighet enligt lag att ordna med en resegaranti. Resegarantin ska lämna ersättning om paketresan blir inställd eller avbruten på grund av att paketresearrangören går i konkurs.
Om paketresearrangören har ställt in paketresan av någon annan orsak (som till exempel coronaviruspandemin) och därefter går i konkurs, så gäller dessvärre inte resegarantin. Detta har gjort att många drabbade konsumenter inte alls har kunnat få någon ersättning ur resegarantin, eftersom många paketreseföretag gick i konkurs först efter det att resan ställdes in.
Om du betalade paketresan med kreditkort kan du precis som i fallet med inställda flygningar vända dig direkt till kreditgivaren med ditt krav enligt invändningsrätten, och, om kreditgivaren inte vill återbetala dig, vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för en kostnadsfri prövning av tvisten.
Om researrangören genomgått en rekonstruktion och du fått en del av dina pengar tillbaka i form av ett offentligt ackord, kan du, återigen om du betalade resan med kreditkort, vända dig till kreditgivaren med resterande delen av kravet enligt invändningsrätten.
Du kan givetvis också vända dig till domstol om du har krav på återbetalning av biljettpriset. Om ditt krav understiger 23 800 kr gäller också särskilda regler för rättegångskostnader i domstol, som kortfattat innebär att du inte riskerar att behöva stå för dyra rättegångskostnader om du skulle förlora tvisten.
Även om du ännu inte fått återbetalning från flygbolaget eller paketresearrangören finns det alltså flera åtgärder som du själv kan vidta för att öka dina chanser att få tillbaka pengarna.